×
Ing. Jana Halamová, Ph.D.
banner

Schwarzenberská zážitková cyklostezka Hrdějovice – Ševětín návrh nového využití rušeného úseku železnice

Reference > Schwarzenberská zážitková cyklostezka Hrdějovice – Ševětín návrh nového využití rušeného úseku železnice

Úsek železniční trati Nemanice Ševětín zprovozněný v roce 1874 je součástí rozsáhlého železničního projektu spojujícího Vídeň a Prahu. Právě tento technicky pozoruhodný úsek má být v blízké budoucnosti vyřazen z provozu a nahrazen novou tunelovou trasou.
Ideová studie nového využití a úprav souvisejícího území v úseku budoucího rušeného železničního provozunavrhuje a rozpracovává  zřízení 12,4 km dlouhé tzv. Schwarzenberské cyklostezky ve stopě rušené železniční trati. Opouštěná trasa skýtá pro region severního Českobudějovicka příležitost pro rozvoj jak turistické, tak i běžné denní cyklistické dopravy vytvořením nových pohodlnějších a bezpečnějších spojení, neboť má značný potenciál pro přesunutí pěší a cyklistické dopravy z okolních silnic. Atraktivita opuštěné železnice pro cyklistiku spočívá v jejím trasování, jímž překonává výškový rozdíl 117 m plynulým stoupáním 0,9 %. Z krajinářského hlediska je trasa opouštěného úseku železnice atraktivním prostředím vymykajícím se z běžných poměrů jihočeských rovin. Cestovateli se naskytne příležitost k obdivu množství lidské práce a umu vloženého před sto padesáti lety do náročných terénních úprav a staveb.
Komplexnost návrhu cyklostezky reprezentuje širší zpracování vazeb v krajině. Příkladem je vyřešení vazeb obcí Ševětín a Vitín, oddělených dálnicí D3, kde je navrhováno zachování a nové využití železničního mostu, který kromě vedení cyklostezky zajistí atraktivní lokální, a především bezpečné propojení.
Jinde je řešena otázka přímého urbanistického scelení, kdy v Hrdějovicích stávající železniční trať obec půlí a tvoří bariéru. Zde je navrženo využít železničního tělesa nejen pro cyklostezku, ale i pro lineární park - promenádu, která potenciálně převezme roli centrálního prostoru obce. Nové trasy vzniklé zřízením cyklostezky předpokládají rozvoj poptávky po dalších propojeních. Pro zkvalitnění propojení obou vltavských břehů je navrženo zřízení lávky přes Vltavu a dalších spojnic u Opatovic pro cyklisty a pěší, čímž vznikne další důležitá vazba v příčném směru na trasu k zámku Ohrada a dále. Další příležitostí pro zkvalitnění cyklistické dopravy je návrh paralelní cyklostezky podél frekventované, a pro cyklisty nebezpečné komunikace Hrdějovice - Hluboká. Návrh je tak řešen jako komplexní krajinářské dílo, respektive důstojné antrée pro historickou komponovanou krajinu v okolí Hluboké. Oproti mnohým jiným obdobným projektům je v rámci návrhu pracováno i s dalšími kompozičními a krajinářskými principy. Důsledně je pracováno s návrhem nové doprovodné a komponované zeleně podél trasy a v souvisejících krajinných prostorech. Jsou zpracovány i příležitostné zásahů do lesních porostů se záměrem otevřít výhledy na zámek Hluboká nebo v údolí se rozprostírající komponovanou rybniční krajinu.